4 pembahagian boran






Muay Thasao (North Thailand) - Penekanan kepada kelajuan, terutama sepakan cepat. Variasi bagi Muay Boran telah dialih suara “Ling Lom” atau monyet berangin.

Muay Tha Sao berasal daripada bandar (negeri Uttaradit hari ini), Utara Thailand. Muay Thao terkenal pada zaman pemerintahan Raja Thonburi. Muay Tha Sao bermaksud "Tendangan cepat" Muay. Muay Tha Sao menggunakan teknik tendangan yang pantas. Jadi, setiap serangan sangat dan berkesan.

Pada Ketika ini, Muay Tha Sao tidak popular lagi dan hanya sedikit yang dipilih untuk mempelajari . Muay Tha Sao juga dilarang untuk orang asing.


Praya Pichai Darb Huk merupakan pahlawan yang menggunakan Muay Tha Sao,beliau telah banyak menewaskan musuh-musuh di dalam perang. Beliau dilahirkan di bandar Pichai (Di provinsi Uttaradit yang sama hari ini, di bandar Tha Sao). Beliau berkebolehan sejak dari umur 14 tahun dengan bergurukan Muay Master Theng. Ketika 18 tahun, ia pergi ke Tha Sao dan belajar Muay Tha Sao daripada Master Maek. Pada waktu itu juga beliau berguru dengan Master Nin dan menguasai ilmu-ilmu dari guru beliau. Selepas itu, ia pergi ke bandar untuk latihan SawanLork dua tangan pedang.

Pada satu keteika,Beliau telah bertarung dengn dua master yang terhebat dari Bandar tark,iaitu master Muk dan Master Hav di hadapan Raja Tarksin.Beliau telah menang dalam pertarungan tersebut. Di atas kemenangan tersebut Raja Tarksin telah memberinya wang dan mempelawanya untuk menjadi askar ..

Setelah Ayutthaya ditangkap. Beliau Adalah perajurit penting yang membantu Raja Tarksin mendapatkan Ayutthaya kembali dari Burma. Dia telah dilantik menjadi kesatria dan di arahkan untuk menjaga bandar Pichai . Dia adalah ksatria penting dalam
melindungi Krug Thonburi (City selepas Ayudhaya.) Beliau berperang sehingga pedang di tangan kanannya patah (Di Thailand, kita disebut Darb Huk.) Tapi dia meneruskan perlawanan sehingga lawannya tewas.




Muay Korat (Thailand Timur) - Penekanan ke atas kekuatan. Satu teknik unik untuk gaya ini adalah “kerbau lontaran penebuk” dinamakan kerana ia dikatakan untuk menumbangkan seekor kerbau dalam satu pukulan.
Muay Korat berasal dari Nakorn Rachasima di wilayah di Timur Utara Thailand. Kita tahu Muay Korat dalam nama " Good Pu nch " Muay.

Muay Korat sangat popular di zaman pemer intahan Raja Rama3. Muay Korat lebih suka menggunakan abu-abu untuk menyapu pada lengan . Teknik tendangan menyerang dengan menggunakan "Wiang Kwai" a tau "Buffalo Swing" pukulan kuat untuk menyerang pada sisi musuh. ( Seperti kita ketahui,Teknik pukulan ini mampu menumb angkan se ekor kerbau) Muay Korat bergerak dengan menggunakan gerak kaki "Suua Yang" atau "Harimau berjalan". Teknik ini bergerak da n menngunci pergrekan musuh.




Muay Korat



Muay Lopburi (Thailand Tengah) - Penekanan pada pergerakan yang licik, teknikal. Variasi ini menyokong tenaga lurus dan memancing.

Muay Chaiya (Selatan Thailand) - Penekanan pada postur yang baik dan pertahanan. Menyokong gaya ini menyiku dan serangan lutut






No comments: